Hazine ve Maliye Bakanı Şimşek, Enflasyonla Mücadelede Gelir Artışını İstiyor
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bütçe açığını kısmak yerine gelirleri artırarak enflasyon sorununu çözmeye çalışıyor. Vergi artışlarıyla tetiklenen zam dalgası enflasyonu kontrol altına alamıyor. Temmuz ayında aylık enflasyon yüzde 2.06 seviyesine yükseldi. Yönetilen fiyatlar dışında aylık değişim yüzde 1.45 olarak gerçekleşti, mevsimlik ürünler hariç ise yüzde 2.94 oldu. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre konutta yüzde 5.78, alkollü içeceklerde ve tütünde yüzde 5.69, haberleşmede yüzde 4.25 artış yaşandı. Giyim sektöründe ise yüzde 5.8 gerileme yaşanarak enflasyonun düşmesine katkı sağladı.
Doğal Gaz Fiyatları Zirvede
Yıllık enflasyon yüzde 33.52 oranında arttı. En yüksek artış eğitim sektöründe yüzde 75.54 olarak gerçekleşti. Eğitimi konut yüzde 62.01, sağlık yüzde 37.49 takip etti. Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi yıllık bazda yüzde 24.19, aylık olarak ise yüzde 1.73 arttı. Temmuz ayında doğal gaz ve abonelik ücretlerinde yüzde 26.41 artış yaşanarak fiyatı en çok yükselen ürün oldu. Diğer artış gösteren ürünler arasında bira, alkollü içecekler, sağlık sigortası ve kişisel ulaşım araçları yakıt ve yağları yer aldı. Bakan Şimşek, “Enflasyon 44 ayın en düşük seviyesinde” açıklamasında bulundu. Ancak vatandaşın beklentileriyle aynı doğrultuda ilerlemediği gözlemleniyor.
ENAG: %3.75, ITO: %2.62
Bağımsız Enflasyon Araştırma Grubu’na göre temmuz ayında enflasyon aylık bazda yüzde 3.75, yıllık bazda ise yüzde 65.15 oldu. İTO İstanbul Tüketici Fiyat Endeksi ise aylık bazda yüzde 2.62, yıllık bazda yüzde 42.48 artış gösterdi.
Kirazın Fiyatı Kıymayla Yarışıyor
Türkiye Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu tarafından yapılan araştırmaya göre en düşük gelir grubu, toplam gelirin yüzde 6.3’ünü alırken gıda harcamalarının yüzde 30.6’sını karşılıyor. Dolayısıyla düşük gelirli vatandaşlar, gıda fiyatlarındaki değişimlerden daha fazla etkileniyor. TÜİK’in don ve kuraklık gibi faktörlere rağmen gıda fiyatlarında düşüş açıklaması, piyasada şaşkınlık yaratıyor. Limon ve patateste fiyat değişikliği ortak kanı oluştururken, marketlerde yıllık bazda fiyatı en çok artan ürün yüzde 39.63 ile limon, en çok düşen ürün ise patates olarak belirlendi.